Bardzo ważną kwestią przy chęci montażu haka holowniczego do swojego samochodu jest uprzednie sprawdzenie czy nasz pojazd posiada homologację do ciągnięcia przyczepy, jest to kluczowa kwestia, która może uniemożliwić skuteczne podróżowanie z przyczepą Twoim samochodem.
Homologacja pojazdu do użytkowania haka holowniczego celem holowania przyczepy to element nadawany przez producenta pojazdu.
Z praktyki wiemy, że najbardziej niepozorne samochody które mogłoby się wydawać, iż holować przyczepę mogą bez problemu potrafią w rzeczywistości posiadać taki właśnie problem. To, że widujemy takie same pojazdy jak nasze z przyczepami czy też bagażnikami rowerowymi na drogach nie oznacza, że nasz samochód również taką homologację posiada.
Na szczęście możemy to sprawdzić, jednym z łatwiejszych sposobów na sprawdzenie tej kwestii jest dowód rejestracyjny naszego pojazdu i informację zamieszczone na drugiej stronie dowodu rejestracyjnego pojazdu, tam, gdzie znajdują się wpisy dotyczące właściciela pojazdu czy też masy własnej, pojemności silnika i mocy silnika.
Gdzie znaleźć informację o homologacji?
W przypadku w którym chcemy zamontować hak holowniczy interesują nas 3 pozycje dowodu rejestracyjnego naszego pojazdu: F.3, O.1. i O.2.
F.3 - to pozycja odpowiadająca za sumę masy pojazdu wraz z holowaną przyczepą z hamulcem - innymi słowy ile może ważyć cały zestaw maksymalnie czyli samochód + przyczepa z pełnym obciążeniem.
O.1 - to maksymalna masa przyczepy z hamulcem.
O.2 - to maksymalna masa przyczepy bez hamulca - lekkie np.. przyczepki transportowe.
Posiadając w tych trzech pozycjach wpisane wartości określone w kilogramach mamy jasną informację, że nasz samochód posiada homologację do ciągnięcia przyczepy, ale to niestety nie wszystko.
Wyjątki
Zdążają się sytuacje w których producenci pojazdu jasno informują np. W instrukcji obsługi, iż dany samochód w przypadku montażu haka holowniczego wymaga wymiany np. Elementów układu chłodzenia na wydajniejszy. Wracamy tutaj do kwestii chęci holowania przyczepy i wykorzystania maksymalnych możliwości pojazdu określonych według homologacji. Reasumując chodzi tutaj o sytuację w której planujemy wykorzystać maksymalny uciąg pojazdu w 100% co przy długostajnej jeździe może doprowadzić do zagrzania się silnika pojazdu z uwagi na nie przystosowany odpowiednio układ chłodzenia, który fabrycznie jest zbyt słaby i za mało wydajny. Takie sytuacje możemy spotkać np. w pojazdach marki BMW, gdzie w samochodach które nie opuściły fabryki z hakiem holowniczym są montowane mniejsze wentylatory które w 100% spełniają swoje zadanie w przypadku jazdy samym pojazdem, ale w przypadku jazdy z hakiem holowniczym i zamontowaną na nim przyczepą wykorzystująca pełną masę uciągu pojazdu może doprowadzić do przegrzania się silnika przez zbyt mało wydajny wentylator.
Wspomnieć należy również o samochodach elektrycznych i hybrydowych które również mogą nie posiadać homologacji do holownia przyczepy a tym samym nie możemy w nich zamontować haka holowniczego którego celem będzie holowanie pryczepy transportowej ze względu
na nie przygotowany fabrycznie pod tego typu działania układ chłodzenia silnika elektrycznego czy tez skrzyni biegów.
Przykładowe zdjęcie dowodu bez wartość w pozycji F.3
Dowód bez wartości F.3?
W przypadku braku pozycji F.3 w dowodzie - rzeczoznawca samochodowy może określić tą pozycję na podstawie danych pojazdu lub czasami zdąża się, że wartość ta znajduję się na tabliczce znamionowej pojazdu - problem często spotykany w pojazdach sprowadzanych z USA i nie tylko, na naszym przykładzie dotyczy pojazdu dostawczego Peugeot Boxer typu Wywrotka.
Product added to compare.
zamontujhak.pl - ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie z ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.